Tervehdys koteihin!
Lukuvuosi on edennyt kohta viimeiseen jaksoon. Aloitamme viidennen jakson ma 8.4. Ohessa huhtikuun kuukausitiedotteeseen koottuna koulun toiminnan yleisiä asioita. Eri luokka-asteiden ja aineryhmien asioista opettajat tiedottavat tarkemmin.
JAKSONVAIHTOPÄIVÄ TI 3.4.
Pidämme lukuvuoden viimeisen jaksonvaihtopäivän heti pääsiäisen jälkeen ke 3.4. Tällöin oppilaiden koulupäivä on poikkeuksellisesti klo 10.10–13.20.
Jaksonvaihtopäivän aiheenamme on itsensä johtamisen - ja unelmointitaidot.
Tavoitteena on lisätä:
- taitoa ymmärtää tavoitteiden ja unelmien merkitys hyvinvoinnille
- taitoa unelmoida ja asettaa itselle merkityksellisiä tavoitteita
- taitoa hyödyntää ratkaisukeskeistä ajattelua tavoitteiden ja unelmien saavuttamiseksi
- taitoa työskennellä sinnikkäästi tavoitteiden ja unelmien eteen
- taitoa huomata ja juhlia pieniä sekä suuria edistysaskeleita ja onnistumisia
Elämässä monenlaisten valintojen edessä on tärkeä taito osata johtaa itseään ja tehdä valintoja omien arvojen mukaisesti. Kun tunnemme itsemme ja tiedämme, mitä haluamme, meidän on helpompi elää oman näköistä elämää. Itsensä johtamisen tavoitteena on saavuttaa hyvä elämä. Tavoitteiden saavuttaminen vaatii itsensä johtamisen taitoja. Olennaista on keskittyä olemassa oleviin vaikutusmahdollisuuksiin, eikä tuhlata energiaa sellaisiin asioihin, mihin ei voi vaikuttaa. Tarvitsemme itsemme johtamista saavuttaaksemme tavoitteita ja unelmia. Kaikkien lasten ja nuorten tulisi uskoa siihen, että suurin todennäköisyys onnistua ja menestyä on sillä, joka jaksaa uskoa, yrittää ja nähdä sinnikkäästi vaivaa suurtenkin tavoitteiden ja unelmien eteen.
Unelmointitaidot kuuluvat osaksi itsensä johtamista ja niitä opettamalla voimme edistää lasten ja nuorten mielenterveyttä, sillä taito unelmoida tuottaa tunnetta siitä, että elämä on hyvää, arvokasta ja merkityksellistä. Tavoitteiden, unelmien ja tulevaisuuden pohtimisen harjoittelu opettaa huomaamatta lapsille ja nuorille ratkaisukeskeistä ajattelua. Kun lapsilla on sekä pieniä että suuria unelmia, joiden eteen he ovat miettineet konkreettiset tavoitteet sekä työskennelleet sinnikkäästi, heidän elämänsä tuntuu tärkeältä ja merkitykselliseltä.
UUSI TUNTIMERKINTÄ WILMAAN
Kesken oppitunnin luokasta poistumiset ovat lisääntyneet tämän lukuvuoden aikana huomattavasti. Syynä tähän voivat olla jaksamisen tai keskittymisen haasteet, tarve hengähtää hetken tai jotkin terveydelliset syyt. Kesken oppitunnin poistumiseen on liittynyt myös luvattomia lieveilmiöitä, kuten sähkötupakointia WC:ssä. Koulumme järjestyssäännöt kieltävät kaikkien tupakkatuotteiden käytön ja halussa pidon, mukaan lukien myös sähkötupakat.
Asia on tullut esille myös kodin ja koulun välisissä keskusteluissa ja olemme saaneet toiveen, että kotiväki saisi tietoonsa kesken oppitunnin tapahtuneet poistumiset. Tämän vuoksi otamme käyttöön uuden Wilman tuntimerkinnän: ”Poistui oppitunnilta omasta pyynnöstään.” Merkinnän väri on oranssi. Merkinnän käyttöönotto tehdään pääsiäisen jälkeen ti 2.4.
MARTTI-KAVERUUSPALKINTO
Oppilaskunnan hallitus järjestää kunnallisen Martti - kaveruuden palkinto -haasteen meidän koulullamme huhtikuussa viikoilla 15 ja 16 (8.–19.4.). Haasteen tehtävänä on lisätä yhteisöllisyyttä ja vähentää koulukiusaamista. Haasteen aikana oppilaita palkitaan yhteisöllisistä teoista ja toiminnasta koulupäivien aikana. Haasteen palkintona on 1000 euron palkintoraha, jonka käyttökohteesta haasteen voittaneet luokat/luokkaparit saavat päättää. Palkintoraha käytetään jo tänä keväänä ja se tulee käyttää koko koulun hyväksi.
Näiden kahden haasteviikon aikana kerätään oman luokan/luokkaparin/solun kesken positiivisia merkintöjä/palkintopisteitä. Oppilaskunnan hallitus päätti, että
1.–6. luokat keräävät omissa luokissa/ soluissa esim. helmiä, Wilman keltaisia merkintöjä tms. liittyen yhteisöllisiin hyviin tekoihin. Kahden viikon jälkeen helmet yms. lasketaan ja jaetaan osallistuneiden oppilaiden määrällä. Korkein keskiarvo voittaa 1.–6. luokkien sarjan.
7.–9. luokat keräävät Wilman keltaisia merkintöjä ja tämän haasteen aikana keltaisia merkintöjä tulee ainoastaan yhteisöllisistä teoista ja sellaisista teoista, jotka parantavat esim. luokan yhteishenkeä tai oppilas ottaa muut huomioon.
Esimerkkejä yhteisöllisistä teoista:
- autat kaveria (joka ei välttämättä ole se oma paras kaveri)
- huomioit toisia
- lainaat välineitä
- olet hyvä kaveri
- otat kaikki mukaan leikkiin/peliin/keskusteluun
- työskentelet hyvillä mielin kaikkien kanssa
- siistit yhteisiä tiloja/huolehdit yhteisistä tiloista
- viet kirjat sairaana olevalle kaverille
PISA-ESITUTKIMUS 9LK.OPPILAILLA
Koulumme on valittu edustamaan Suomea vuoden 2025 PISAtutkimuksen (Programme for International Student Assessment) esikokeeseen. Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopistosta vastaa opetus- ja kulttuuriministeriön toimeksiannosta OECD:n (Organisation for Economic Cooperation and Development) hallinnoiman PISA 2025 -tutkimuksen Suomen osuuden toteuttamisesta.
PISA tuottaa luotettavaa ja monipuolista tietoa päätöksentekijöiden, koulujen, vanhempien, oppilaiden ja muiden koulusta kiinnostuneiden tarpeisiin. PISA:n keskeisin tutkimuskysymys on, mikä on 15-vuotiaiden (Suomessa pääosin 9.-luokkalaisten) oppilaiden osaamisen taso eri maissa ja kuinka tasaisesti osaamisen taso jakautuu oppilaiden, koulujen ja koulujärjestelmän eri osien kesken. Yksittäisen koulun tai oppilaan osaamista ei arvioida. Tutkimuksen koetehtävät pyrkivät arvioimaan, millä tavoin oppilaat osaavat soveltaa tietojaan ja taitojaan arkielämän sekä tulevaisuuden tarpeista tulevien tehtävien ja ongelmien ratkaisemiseen.
Aikataulu ja koejärjestelyt PISA 2025 -esitutkimuksen kokeet toteutetaan kouluissa huhti- ja toukokuussa 2024 viikoilla 16–19 (15.4.–10.5.2024). Tutkimukseen valitaan satunnaisotoksella koulustanne enintään 71 oppilasta.
Lähetämme tarkempaa infoa lähempänä esitutkimuskoetta osallistuvien oppilaiden koteihin.
VAPPURIEHA 1-4LK.OPPILAILLE
8C-luokka järjestää yhdessä huoltajiensa kanssa Vappuriehan koulun 1-4. lk oppilaille tiistaina 23.4.2024 koulun isossa salissa klo. 17.30-19.30. Tapahtumassa on onnenpyörä, kasvomaalausta, erilaisia pelejä sekä kioski. Osa ohjelmasta on ilmaista ja osa maksullista. Vappuriehan tuotto menee 8C-luokan luokkaretken hyväksi. Myös vanhemmat ovat tervetulleita tapahtumaan.
MUUTA TULOSSA
VKO 14
TI 9.lk Hyvis-välkkä
KE Koko koulun jaksonvaihtopäivä klo 10.10–13.20; oppilailla koulupäivä alkaa klo 10.10.
PE Salivälkkä klo 9.45–10.10 7AB, Hiljaisen työskentelyn välkkä klo 11.45–12.05
VKO 15
5.jakso alkaa, Martti-kaveruuden palkintohaasteviikko
MA Varikot 1GHCDE
KE Jalkapalloturnaus 3.lk Ojan Rauta Areena klo 9–13, 1.–2.luokkien Hyvis-välkkä
PE Hiljaisen työskentelyn välkkä klo 11.45–12.05, Koulukoris 5.lk
VKO 16
Martti-kaveruuden palkintohaasteviikko, Pisa-esitutkimus 9lk.oppilailla
KE 3.–4. luokkien Hyvis-välkkä
PE Salivälkkä klo 9.45–10.10 7CD, Hiljaisen työskentelyn välkkä klo 11.45–12.05
VKO 17
1-6lk uintiviikot 17–19
TI 9lk PISA-esikoe
Vappurieha 1-4lk.oppilaille koululla Linnakangassalissa klo 17.30-19.30 (8C järjestää)
KE Jalkapalloturnaus 5.lk Ojan Rauta Areenalle klo 9–13, 5. luokkien Hyvis-välkkä, 9lk PISA-esikoe
TO 6lk. Hyvinvointipäivä, Seiskalle-ilta huoltajille klo 18
PE Salivälkkä klo 9.45–10.10 7CD, Hiljaisen työskentelyn välkkä klo 11.45–12.05
Kevätterveisin,
LINNAKANKAAN KOULUN VÄKI
Offentligt, till lärare, till studerande, till personalen och till vårdnadshavare